EMILIA

Jag älskar mångfald

Publicerad 2012-02-22 15:15:10 i Allt & inget

Idag på väg till tåget ser jag på centralen ett klistermärke med en tag där det står "defence söderort". Detta påminde mig om en dokumentär jag såg på SVT som handlade om den ökade islamofobin i världen. Dokumentären handlade om en grupp som kallades "English Defence Leauge". En väldigt intressant dokumentär som belyser ett växande problem i Europa. Journalisterna bevisade att denna typ av grupp även finns i Sverige, kallad Swedish defence leauge, och att den gruppen har kopplingar till Anders Breivik och delar hans rasistiska åsikter. Dock påstår de själva att de tar avstånd från honom. I dokumentären visas bilder när gruppen hetsskriker och misshandlar personer som ser ut att ha ursprung i Mellanöstern.

Att den här gruppen finns i Sverige gör mig så otroligt rädd. Varför ska inte en människa med vilket ursprung som helst kunna leva i frid i Sverige? Varför ska "riktiga svenskar" (som de gärna förefaller att kalla sig) försvara "deras" land från s.k landsfiender? Det finns nog inte många som kommer till Sverige för att förstöra landet och inte allra minst ta över landet. Att ens påstå detta är absurt.

Det som borde belysas mer, inte allra minst för att förebygga att rasism ökar i Sverige, är att detta sker i Sverige varje dag. Det finns motståndare mot mångfald och jag tycker att vi som tycker att mångfald är något fantastiskt borde höja våra röster för att överrösta dessa motståndare. En nolltolerans mot rasism, och en öppen dialog är a och o. Vi kan inte gå omkring och tro att allt är frid och fröjd, när vi i själva verket är på väg mot ett nytt 30-tal. En ekonomisk kris har drabbat Europa och det är ofta början till att olika folkgrupper blir offer för påhopp.

Så - alla som älskar mångfald: stå på er och sätt de andra på plats. Rasism är INTE OKEJ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela