EMILIA

Hjälp?

Publicerad 2011-12-07 15:50:56 i Allt & inget

Att jobba med tretton 3-5 åringar är inte alltid så lätt. De ska tröstas, uppmuntras, hjälpas, stöttas, skällas osv. Ibland undrar jag hur mycket av vardera man ska göra? Hur mycket ska man hjälpa en treåring utan att det lilla barnet blir bortskämt? Hur långt ska man gå för att barnet ska få bli mer individuellt?

Föräldrarna sätter sin tillit till att vi barnskötare och förskollärare gör vårt yttersta för att barnen ska utvecklas men vi får inte låta dem göra FÖR mycket själva. Så då är ju frågan hur mycket som är för mycket och hur lite som är för lite? Vissa barn blir curlade, och ibland undrar jag ens om det ens handlar om bortskämdhet, jag tror det handlar om att föräldrarna inte orkar. De orkar och hinner inte ta den där diskussionen på morgonen när barnen inte vill klä på sig. De väljer att lägga den delen i uppfostran på oss istället. Om ens det.

När jag var 3-5 visste jag att man inte äter med händerna, att man säger "ja, tack! Nej, tack!" och jag visste att man skulle ha respekt för de äldre, de vuxna. Idag finns det ett barn i min barngrupp som säger "ja, tack!". Sluta lata er föräldrar, det kanske är jobbigt att ta en diskussion med en treåring men helt ärligt så borde det inte ens vara en diskussion då en treåring inte är utvecklad att bestämma själv än. Tyvärr. Bestäm åt dem tack. Uppfostra era barn, det handlar faktiskt om att ni gör dem en tjänst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela